VBS Het Bergpad, samen op weg naar groei!
De peuters en kleuters van de eerste kleuterklas ontdekken spelenderwijs de wereld om hen heen. De klaspop Jules speelt hierbij een belangrijk rol. Jules is altijd aanwezig om de kinderen te begeleiden, verhalen te vertellen en hen te helpen nieuwe dingen te ontdekken. Ze leren sociale vaardigheden zoals samen delen, hun beurt afwachten en vriendjes maken. Knutselen, schilderen, stempelen... stimuleren hun creativiteit en fijne motoriek. Liedjes zingen, verhaaltjes beluisteren... helpen bij hun taalontwikkeling. Ze oefenen ook de grove motoriek door te klimmen, lopen en fietsen. Daarnaast maken ze kennis met eerste begrippen zoals kleuren, vormen en tellen. Er wordt veel aandacht besteed aan zelfredzaamheid, zoals het opruimen van speelgoed, het zelfstandig eten en het aan- en uitdoen van jassen. Alles gebeurt op een veilige en ondersteunende manier, zodat de kinderen zich met vertrouwen kunnen ontwikkelen.
In de 2de kleuterklas ontdekken de kinderen steeds meer de wereld van taal en cijfers. Ze beginnen spelenderwijs klanken te verkennen, wat een belangrijke stap is in de taalontwikkeling en voorbereiding op lezen en schrijven. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het getalbegrip tot 5. Ze leren tellen, herkennen cijfers en begrijpen eenvoudige hoeveelheden. Spelletjes, liedjes en activiteiten helpen hen om op een leuke manier te oefenen met deze nieuwe vaardigheden. Het is een jaar waarin kinderen nieuwsgierig en zelfstandig worden, met veel ruimte voor spel en ontdekking.
In de 3de kleuterklas bereiden de kinderen zich voor op de overstap naar de lagere school. Ze verdiepen zich verder in letters en cijfers, door eenvoudige letters te leren lezen en te oefenen met rekenen. Het stimuleren van zelfstandigheid blijft centraal staan, zowel in de klas als tijdens groepsactiviteiten. Kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheden door verhalen te vertellen, te discussiëren en vragen te stellen. Ze werken samen, doen spelletjes die hun creatief en logisch denken bevorderen en krijgen zo meer ruimte om zichzelf te ontdekken. Het is een jaar waarin hun kennis en sociale vaardigheden verder groeien, zodat ze klaar zijn voor de volgende stap in hun leertraject.
In het 1ste leerjaar maken de kinderen de grote stap naar schoolse kennis en vaardigheden. Het lezen wordt aangebracht met de methode Hup en Aap, waarbij ze stap voor stap letters, klanken en woorden leren herkennen en lezen. Ze leren ook eerst de letters juist vormen, om dan over te gaan tot het schrijven van woorden en zinnen. In rekenen werken ze met de getallen tot 20: tellen, herkennen en eenvoudige optellingen en aftrekkingen maken. Het is een jaar waarin de basis wordt gelegd voor verder leren, met veel oefenen, ontdekken en plezier in de klas!
In het 2de leerjaar zetten de kinderen belangrijke stappen in hun ontwikkeling. Ze werken met de getallen tot 100 en leren optellen en aftrekken met die getallen. De tafels worden aangebracht. Ze beginnen ook voor het eerst hoofdletters te schrijven en oefenen met het noteren van zinnen en korte teksten. Het 2de leerjaar is een tijd van groei, waarin kinderen hun basisvaardigheden verder versterken en hun zelfvertrouwen in het leren vergroten.
In het 3de leerjaar maken de kinderen een grote vooruitgang in hun leerproces. Ze leren complexere woorden schrijven en werken aan het verbeteren van hun spelling en woordenschat. Hun leesvaardigheid wordt verder verfijnd en ze lezen langere teksten met meer begrip. In wiskunde gaan ze aan de slag met getallen tot 1000, leren ze optellingen en aftrekkingen met die getallen maken en werken ze met eenvoudige vermenigvuldigingen en delingen. Het 3de leerjaar is een jaar van verdieping, waarin kinderen hun vaardigheden verder ontwikkelen en steeds meer zelfstandigheid krijgen in hun leren.
In het 4de leerjaar gaan de kinderen dieper in op verschillende lesonderwerpen. In wiskunde leren ze over breuken en kommagetallen en oefenen ze met het omzetten en vergelijken ervan. In taal besteden ze veel aandacht aan diverse spellingsmoeilijkheden en leren ze de regels beter begrijpen en toepassen. Ook werken ze met werkwoorden in de tegenwoordige tijd, waarbij ze verschillende vormen leren gebruiken. Het 4de leerjaar zorgt ervoor dat kinderen meer vertrouwen krijgen in hun eigen vaardigheden en in hun vermogen om te leren.
In het 5de leerjaar maken de kinderen aanzienlijke vorderingen in hun leerproces. In rekenen breiden ze hun kennis uit door niet alleen breuken en kommagetallen, maar ook procenten te leren. Het lezen wordt verder uitgebreid met verschillende leesstrategieën, waarbij ze teksten leren begrijpen en samen vatten. De Franse taal wordt geïntroduceerd, zodat ze beginnen met basiscommunicatie. Daarnaast wordt hun wereldkennis vergroot door nieuwe onderwerpen te verkennen. In dit leerjaar leren ze ook kritischer denken en analyseren, wat hen helpt om beter te reflecteren op de informatie die ze tegenkomen.
In het 6de leerjaar worden de kinderen verder voorbereid op de overstap naar het secundair onderwijs. De Franse taal wordt verder uitgebreid, zodat ze zich beter kunnen uitdrukken. Daarnaast is het belangrijk dat ze een goed inzicht krijgen in hun talenten, interesses en groeipunten, wat hen helpt om zelfbewuster te worden. De leerstof van het vijfde wordt herhaald en verdiept, zodat ze de basis stevig vasthebben. Dit is een jaar van verankering, waarin kinderen zich steeds meer ontwikkelen en zich voorbereiden op de belangrijke overstap naar het secundair.